Als je een startup runt en je hebt ambities om te groeien, dan kan het handig zijn om investeerders te kunnen overtuigen van je potentieel. Een belangrijk onderdeel hiervan is het hebben van een goed ingericht dashboard. En nee, dat hoeft geen duur systeem te zijn! In dit blog vertelt Tjitze waarom dashboarding zo belangrijk is en hoe je dit kunt gebruiken om jezelf effectief te presenteren naar financiële partijen.

Dashboarding?

Dashboarding is het proces van het verzamelen, visualiseren en interpreteren van belangrijke data in een overzichtelijke weergave, een dashboard. Dit stelt je staat om snel inzicht te krijgen in de prestaties van je bedrijf en strategische beslissingen te onderbouwen. Tjitze legt uit: “Op het moment dat je naar een investeerder presenteert, moet je niet alleen je idee en oplossing pitchen, maar ook duidelijk maken hoe je er geld mee verdient. Investeerders willen weten dat je grip hebt op je financiën en dat je precies begrijpt wat belangrijk is voor je succes.”

De eerste vraag bij het inrichten van een dashboard is: wat wil ik precies weten?

Tjitze benadrukt dat het belangrijk is om vanaf het begin specifieke doelen te stellen. Als mijn bedrijf succes heeft: hoe ziet dat er dan uit? Een goed dashboard geeft inzicht in zowel financiële als niet-financiële doelen. Tjitze legt uit: “Vaak blijven mensen algemeen in hun aanpak: ‘Meet maar gewoon zo veel mogelijk dingen’, of denken ‘we gaan rapporteren over de kosten en de winst’. Maar als je je niet richt op specifieke doelen, ga je jouw succes niet behalen. Die winst moet het resultaat zijn van behalen van de doelstellingen.”.

Kies een fancy systeem

Zet een dashboard op met jouw specifieke doelen en zorg dat je daar regelmatig naar kijkt. ‘Hoe lopen wij ten opzichte van onze doelstellingen?’. Een dashboard hoeft geen fancy tool te zijn, een Excel-spreadsheet kan prima voldoen, zolang het je helpt om duidelijk je doelen te monitoren en te evalueren.

Zorg voor focus!

“Het gaat erom dat je duidelijke doelen hebt,” zegt Tjitze. “Of je die nu uit een Excel haalt of uit een mooie PDF, investeerders prikken echt wel door het mooie plaatje heen. Het belangrijkste is dat je kunt aantonen dat je weet waar je naartoe werkt en dat je objectief kunt vaststellen of je die doelen haalt.”
Tjitze moedigt aan om gebruik te maken van de OKR-methodiek (Objective and Key Results).
Deze methode helpt in het stellen van de belangrijkste doelstellingen voor jouw bedrijf en welke meetbare korte termijn doelen je hieraan kan koppelen die ervoor gaan zorgen dat je succes behaalt.

Meten, evalueren en plannen

Nadat je doelen zijn gesteld en deze meetbaar zijn gemaakt, is het belangrijk om regelmatig te evalueren. “Je plant een overleg in of dat nu wekelijks, maandelijks is of per half jaar, kijk wat past bij je business. Dan stel je de vraag: denk je dat je je doelen gaat halen? Als het antwoord ja is, prima, ga zo door. Als het antwoord nee is, dan is het een bespreekpunt: wat gaan we doen om het doel toch te halen? Dit zorgt ervoor dat je voortdurend bevestiging krijgt op de weg om succes te behalen.”

Steuntje in de rug

Krijg je het toch niet voor elkaar om concrete doelen op papier te krijgen, of kunnen jullie het intern niet eens worden? Tjitze helpt bedrijven -startend of al een tijd onderweg- met het opstarten van dashboarding door middel van business consultancy die verder gaat dan financiële cijfers. In een of meerdere sessies stelt hij kritische vragen en helpt bij het concretiseren van doelstellingen. “Vervolgens is het beste als een interne medewerker het proces overneemt en de monitoring op zich neemt,” zegt Tjitze. “Soms blijf ik aangehaakt om de kritische vragen te stellen en ervoor te zorgen dat het bedrijf op koers blijft.”

Wil je meer weten over hoe Enbition jouw bedrijf kan helpen met dashboarding en projectbeheer? Neem contact op met Tjitze!